STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
W FUNDACJI MUZA DEI – CENTRUM NOWEJ KULTURY
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH WERSJA PEŁNA
Postanowienia ogólne
Fundacja MUZADEI – Centrum Nowej Kultury z siedzibą w Czeladzi (dalej jako „Fundacja”) wprowadza Standardy Ochrony Małoletnich w celu zapewnienia dzieciom i młodzieży bezpiecznego środowiska, zorganizowanego z poszanowaniem ich praw i godności. Fundacja zapewnia, że jego działalność jest zorganizowana tak, aby zapewnić dzieciom i młodzieży wolny dostęp do oferty edukacyjnej i kulturalnej w sposób dla nich bezpieczny i komfortowy, wolny od zagrożeń i nieodpowiednich zachowań, w szczególności wolny od jakichkolwiek form przemocy i dyskryminacji.
§ 1 Słownik pojęć
Ilekroć w niniejszym dokumencie mowa o:
1. Fundacji – należy przez to rozumieć Fundację Muza Dei – Centrum Nowej Kultury z siedzibą w Czeladzi;
2. Zarządzie – należy przez to rozumieć Zarząd Fundacji;
3. Małoletnim – należy przez to rozumieć każdą osobę do ukończenia 18 roku życia;
4. Pracowniku – należy przez to rozumieć każdą osobę zatrudnioną w Fundacji, bez względu na formę zatrudnienia;
5. Współpracowniku – należy przez to rozumieć każdą osobę współpracującą z Fundacją, w tym w szczególności usługodawcę, zleceniobiorcę, wykonawcę, praktykanta, wolontariusza, stażystę itp.;
6. Rodzicu – należy przez to rozumieć przedstawiciela ustawowego małoletniego pozostającego pod ich władzą rodzicielską;
7. Opiekunie – należy przez to rozumieć opiekuna prawnego małoletniego, tj. osobę, która jest przedstawicielem ustawowym małoletniego;
8. Koordynatorze – należy przez to rozumieć osobę odpowiedzialną za stosowanie i monitorowanie stosowania Standardów wyznaczoną przez Zarząd;
9. Standardy – należy przez to rozumieć niniejszy dokument wraz z załącznikami, wprowadzony na podstawie uchwały Zarządu.
§ 2 Stosowanie Standardów
1. Pracownicy/współpracownicy realizują zasady ochrony małoletnich w ramach
obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych Fundacji oraz swoich kompetencji.
2. Zasady bezpiecznych relacji pracowników/współpracowników z małoletnimi, określone przez
Standardy, obowiązują wszystkich w rozumieniu §1, a także każdą dorosłą osobę mającą kontakt
z małoletnimi znajdującymi się pod opieką Fundacji.
3. Rekrutacja pracowników/współpracowników odbywa się zgodnie z uwzględnieniem
niniejszych Standardów, podczas której Zarząd przeprowadza weryfikację w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, zgodnie z procedurą określoną w załączniku nr 1 do Standardów.
Zasady bezpiecznych relacji pracowników Fundacji z małoletnimi
§ 3 Zasady relacji między pracownikiem/współpracownikiem a małoletnim
1. Pracownicy/współpracownicy w relacjach z małoletnimi kierują się ich dobrem i działają w ich najlepszym interesie, z poszanowaniem ich godności i potrzeb.
2. Pracownicy/współpracownicy traktują małoletnich z szacunkiem i cierpliwością.
3. Niedopuszczalne jest stosowanie wobec małoletnich jakichkolwiek form przemocy.
4. Pracownicy/współpracownicy zobowiązani są do utrzymywania profesjonalnych relacji
z małoletnimi przy zastosowaniu działań i komunikatów adekwatnych do sytuacji, wieku
małoletniego i jego stopnia rozwoju.
5. Małoletni ma prawo do uzyskania informacji o osobie, której może zgłosić niewłaściwe
zachowanie oraz ma prawo oczekiwać odpowiedniej reakcji na zgłoszenie.
6. Pracownicy/współpracownicy są zobowiązani do wysłuchania małoletniego lub wskazania
osoby, z którą może porozmawiać celem uzyskania pomocy lub podjęcia reakcji na niewłaściwe
zachowanie.
§ 4 Zasady komunikacji między pracownikiem/współpracownikiem a małoletnim
1. Komunikacja między pracownikiem/współpracownikiem a małoletnim powinna być prowadzona z zachowaniem szacunku, cierpliwości, uważności i zrozumienia.
2. Odpowiedzi i informacje powinny być udzielane małoletnim w sposób adekwatny do ich
wieku i sytuacji.
3. Komunikacja z małoletnim powinna się odbywać w sposób, który nie będzie go zawstydzać, lekceważyć ani obrażać.
4. Pracownik/współpracownik nie może krzyczeć na małoletniego, z wyjątkiem szczególnych
przypadków wynikających z bezpieczeństwa małoletniego.
5. Pracownik/współpracownik jest zobowiązany do poinformowania małoletniego o decyzjach podejmowanych w stosunku do niego i wyjaśnienia mu ich podstaw. Podejmowanie decyzji dotyczących małoletniego powinno w miarę możliwości uwzględniać jego oczekiwania.
§ 5 Prawo do prywatności małoletniego
1. Małoletni ma prawo do poszanowania prywatności.
2. Pracownik/współpracownik nie może ujawniać informacji wrażliwych dotyczących małoletniego wobec osób nieuprawnionych. Informacje wrażliwe obejmują wizerunek małoletniego, informacje o jego sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
3. Pracownik/współpracownik nie może utrwalać wizerunku małoletnich (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Utrwalanie wizerunku małoletnich jest możliwe wyłącznie na potrzeby Fundacji, za zgodą rodzica lub opiekuna, która jest udzielana w formie pisemnej. Pracownik/współpracownik jest zobowiązany każdorazowo do poinformowania rodzica lub opiekuna oraz małoletniego o celu utrwalenia wizerunku.
§ 6 Zakaz stosowania wobec małoletniego zachowań niedozwolonych
1. W obecności małoletnich zabronione są jakiekolwiek niestosowne zachowania,
w szczególności używanie wulgarnych słów, gestów lub żartów, obraźliwe uwagi pod
adresem małoletniego lub innych osób, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności lub
atrakcyjności seksualnej, nadużywanie w stosunku do małoletniego władzy lub używanie
jakiejkolwiek formy przemocy.
2. Zabronione jest krzywdzenie małoletnich w jakiejkolwiek formie. Przykładowe zachowania
uznawane za krzywdzenie, symptomy występujące w przypadku krzywdzenia zawiera załącznik nr 2 do Standardów.
3. Pracownikowi/współpracownikowi nie wolno:
a. nawiązywać z małoletnim jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, ani składać
mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to także seksualne komentarze,
żarty, gesty oraz udostępnianie małoletnim treści erotycznych i pornograficznych bez
względu na ich formę;
b. proponować małoletnim alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak
również używać ich w obecności małoletnich;
c. wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec małoletniego lub rodziców/opiekunów
małoletniego, które mogłyby prowadzić do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie
korzyści majątkowych i innych.
§ 7 Zasada równego traktowania
1. Pracownicy/współpracownicy są zobowiązani do równego traktowania małoletnich bez względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
2. Pracownicy/współpracownicy są zobowiązani do unikania faworyzowania małoletnich.
§ 8 Zasady utrzymywania kontaktu fizycznego z małoletnim
1. Dopuszczalny jest fizyczny kontakt pracownika/współpracownika z małoletnim, który jest
stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu, tj.: jest odpowiedzią na potrzeby małoletniego
w danym momencie, uwzględnia wiek małoletniego, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy
i sytuacyjny.
2. Odpowiedź na potrzeby małoletniego powinna zajmować tyle czasu, ile wymaga tego
małoletni. Pracownik/współpracownik nie może przedłużać kontaktu fizycznego. Niedopuszczalne jest także wywoływanie kolejnych potrzeb u małoletniego poprzez sugestie słowne czy fizyczne.
3. Pracownik/współpracownik dokonując oceny stosowności kontaktu fizycznego z małoletnim
kieruje się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję
małoletniego.
4. Pracownikowi/współpracownikowi nie wolno:
a. bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej
małoletniego;
b. dotykać małoletniego w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny;
c. angażować się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z dziećmi czy brutalne zabawy fizyczne.
5. W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec małoletniego pracownik/współpracownik jest zobowiązany do wykonywania ich z zastosowaniem niezbędnego kontaktu fizycznego z małoletnim, jeśli to możliwe przy udziale lub w obecności innej osoby.
§ 9 Zasady utrzymywania kontaktów poza Fundacją
1. Kontakt pracowników z małoletnimi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy
i dotyczyć celów mieszczących się w zakresie ich obowiązków.
2. Pracownik jest zobowiązany do utrzymywania kontaktów z małoletnimi za pośrednictwem
rodzica lub opiekuna, kanałami służbowymi.
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu w Fundacji
1. § 10 Organizacja korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do internetu
1. Fundacja podczas wybranych zajęć może umożliwiać dostęp do treści edukacyjnych
i informacyjnych za pomocą sieci Internet.
2. Korzystanie z multimediów, sieci Internet oraz programów użytkowych służy wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym i odbywa się wyłącznie pod nadzorem pracownika lub współpracownika Fundacji.
3. Pracownik ma obowiązek
a. sprawdzić sprzęt przez zajęciami lub korzystaniem przez małoletniego użytkownika
b. czuwać nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu przez małoletnich oraz kontrolować nieodpowiednie treści przeglądane przez innych użytkowników w towarzystwie osób małoletnich.
Rozpoznawanie i reagowanie na symptomy krzywdzenia małoletnich
§ 11 Obowiązki Pracowników/współpracowników
1. Pracownicy/współpracownicy w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na symptomy krzywdzenia małoletnich ujęte w załączniku nr 2 do Standardów.
2. Pracownicy/współpracownicy monitorują sytuację i dobrostan małoletnich, a w przypadku zauważenia zagrożenia zgłaszają ten fakt Zarządowi lub Koordynatorowi.
3. W przypadku zidentyfikowania oznak krzywdzenia małoletniego Koordynator podejmuje rozmowę z rodzicami/opiekunami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania pomocy.
§ 12 Kwalifikacja zagrożeń
1. Zagrożenie bezpieczeństwa małoletnich może przybierać różne formy, z wykorzystaniem różnych sposobów kontaktu i komunikowania.
2. Na potrzeby niniejszych Standardów przyjęto następującą kwalifikację zagrożenia bezpieczeństwa małoletnich:
a. popełniono przestępstwo na szkodę małoletniego (np. wykorzystanie seksualne, znęcanie się
nad małoletnim),
b. doszło do innej formy krzywdzenia, niebędącej przestępstwem (np. krzyk, kary fizyczne,
poniżanie),
c. doszło do zaniedbania potrzeb życiowych małoletniego (np. związanych z żywieniem, higieną
czy zdrowiem).
§ 13 Zgłaszanie nieodpowiednich zachowań
1. W przypadku powzięcia przez pracownika podejrzenia, że małoletni jest
krzywdzony lub zgłoszenia takiej okoliczności przez małoletniego lub rodzica/opiekuna małoletniego, współpracownika, Pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji Zarządowi. Notatka może mieć formę pisemną lub mailową (załącznik nr 4 do Standardów).
2. Interwencja prowadzona jest przez Zarząd.
3. Do udziału w interwencji można poprosić specjalistów, w szczególności psychologów i pedagogów, celem skorzystania z ich pomocy przy rozmowie z małoletnim.
4. Zarząd informuje rodziców/opiekunów o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia
małoletniego do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinno-opiekuńczy lub najbliższy ośrodek pomocy społecznej).
5. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.
6. Z przebiegu każdej interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi załącznik nr 3 do Standardów.
§ 14 Zagrożenie życia i zdrowia małoletniego
1. W przypadku podejrzenia, że życie małoletniego jest zagrożone lub grozi mu ciężki
uszczerbek na zdrowiu należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (policja, pogotowie ratunkowe).
2. Służby informuje pracownik, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu i następnie wypełnia kartę interwencji.
§ 15 Krzywdzenie małoletniego przez osobę dorosłą
1. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie małoletniego Zarząd przeprowadza rozmowę z małoletnim i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej małoletniego, w szczególności jego rodzicami/opiekunami. Zarząd stara się ustalić przebieg zdarzenia. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji.
2. Zarząd organizuje spotkanie/a z rodzicami/opiekunami małoletniego, którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o potrzebie/możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia u innych organizacji lub służb.
3. W przypadku, gdy wobec małoletniego popełniono przestępstwo Zarząd sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury.
4. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie małoletniego przez pracownika/współpracownika,
wówczas osoba ta zostaje odsunięta od wszelkich form kontaktu z małoletnimi do czasu wyjaśnienia sprawy.
5. W przypadku potwierdzenia informacji o krzywdzeniu małoletniego, Zarząd może wyciągnąć konsekwencje służbowe zgodnie z przepisami prawa i wewnętrznymi regulaminami. Jeżeli osoba, która dopuściła się krzywdzenia, nie jest bezpośrednio zatrudniona przez Fundacji, lecz przez podmiot trzeci, wówczas należy zarekomendować zakaz wstępu tej osoby na teren Fundacji, a w razie potrzeby rozwiązać umowę z instytucją współpracującą.
6. Wszystkie osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięły
informację o krzywdzeniu małoletniego lub informacje z tym związane, są zobowiązane do
zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym
instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
7. W przypadku gdy podejrzenie zagrożenia bezpieczeństwa małoletniego zgłosili rodzice/opiekunowie małoletniego, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować rodziców/opiekunów małoletniego na piśmie.
§ 16 Krzywdzenie rówieśnicze
1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez innego małoletniego
przebywającego w Fundacji (np. na zajęciach grupowych) należy przeprowadzić rozmowę z małoletnim podejrzewanym o krzywdzenie oraz jego rodzicami/opiekunami, a także oddzielnie
z małoletnim poddawanym krzywdzeniu i z jego rodzicami/opiekunami. Ponadto należy porozmawiać z innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu.
2. Jeżeli zajęcia grupowe są nadzorowane przez nauczyciela-opiekuna grupy należy zwrócić
opiekunowi uwagę na zaistniałą sytuację.
3. W trakcie rozmów należy dążyć do ustalenia przebiegu zdarzenia. Ustalenia są spisywane na
karcie interwencji. Dla małoletniego krzywdzącego oraz krzywdzonego sporządza się oddzielne karty interwencji.
4. W trakcie rozmów należy upewnić się, że małoletni podejrzewany o krzywdzenie innego małoletniego sam nie jest krzywdzony przez rodziców, opiekunów, innych dorosłych lub małoletnich. W przypadku potwierdzenia takiej okoliczności należy podjąć interwencję także w stosunku do tego małoletniego.
5. Zarząd przekazuje informacje o zdarzeniu rodzicom/opiekunom małoletniego krzywdzonego oraz informuje o możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia u innych organizacji lub służb oraz o sposobach reakcji na zdarzenie (poinformowanie sądu rodzinnego, poinformowanie szkoły, poinformowanie opiekunów małoletniego krzywdzącego).
6. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest małoletni w wieku od 13 do 17 lat, a jego
zachowanie stanowi czyn karalny, należy ponadto poinformować właściwy miejscowo sąd rodzinny lub policję poprzez pisemne zawiadomienie.
7. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest małoletni powyżej 17 lat, a jego zachowanie
stanowi przestępstwo, wówczas należy poinformować właściwą miejscowo jednostkę policji lub prokuratury poprzez pisemne zawiadomienie.
§ 17 Plan wsparcia małoletniego:
1. Po ujawnieniu krzywdzenia Zarząd powołuje zespół, którego zadaniem jest sporządzenie planu wsparcia małoletniego
2. W skład zespołu może wchodzić w szczególności: Koordynator oraz pracownik, który sporządził notatkę służbową, o której mowa w § 13 ust. 1.
3. Celem sporządzenia planu wsparcia jest ustalenie niezbędnych działań oraz form pomocy małoletniemu, które będą dostosowane do konkretnej sytuacji.
4. Przy sporządzaniu planu wsparcia małoletniego należy brać pod uwagę, w szczególności procedury określone w Rozdziale IV.
5. Plan wsparcia małoletniego zawiera w szczególności:
a. Charakterystykę doznanej przez małoletniego krzywdy;
b. Katalog działań jakie będą podejmowane w sprawie ze wskazaniem możliwych form pomocy.
Monitoring stosowania Standardów
§ 18 Monitoring i aktualizacja Standardów
1. Zarząd wyznacza Koordynatora – osobę odpowiedzialną za stosowanie i monitorowanie stosowania Standardów oraz informuje o wyznaczonej osobie pozostałych pracowników.
2. Osoba, o której mowa w § 18 ust. 1:
a. reaguje na sygnały naruszenia Standardów;
b. prowadzi rejestr zgłoszeń;
c. proponuje zmiany w Standardach;
d. przeprowadza wśród Pracowników raz na 24 miesiące ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów; wzór ankiety stanowi załącznik nr 5 do Standardów;
e. dokonuje opracowania wypełnionych ankiet;
f. sporządza raport z monitoringu, który następnie przekazuje Zarząd.
3. Zarząd wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza
pracownikom/współpracownikom, małoletnim i ich rodzicom/opiekunom nowe brzmienie Standardów.
Przepisy końcowe
§ 19 Przepisy końcowe
1. Standardy są dostępne dla pracowników/współpracowników, dla małoletnich i rodziców/opiekunów na stronie internetowej Fundacji.
2. Wersja skrócona Standardów dla młodych użytkowników Fundacji, stanowiąca załącznik nr 7 powinna być wywieszona w siedzibie Fundacji i wszystkich oddziałów, a także na stronie internetowej Fundacji.
ZAŁĄCZNIKI
1. Procedura weryfikacji pracowników Fundacji w rejestrze sprawców przestępstw na tle seksualnym.
2. Formy krzywdzenia małoletnich oraz symptomy pozwalające na jego rozpoznanie.
3. Karta interwencji.
4. Wzór notatki służbowej.
5. Ankieta monitorująca realizację polityki Standardów Ochrony Małoletnich.
6. Rejestr interwencji i zgłoszeń.
7. Wersja skrócona Standardów dla młodych użytkowników Fundacji.
Załączniki dostępne na prośbę w siedzibie fundacji lub drogą mailową.
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH WERSJA SKRÓCONA DLA MŁODYCH UŻYTKOWNIKÓW FUNDACJI MUZA DEI – CENTRUM NOWEJ KULTURY
Jak Fundacja chroni Ciebie
Pracownicy Fundacji powinni traktować Cię grzecznie i z szacunkiem. Nie powinni krzyczeć na
Ciebie, popychać ani stosować innej formy przemocy.
2. Pracownikom nie wolno zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje
to na przykład używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag,
nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej lub przewagi
fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
3. Pracownikom wolno Cię dotykać tylko za Twoją zgodą lub gdy grozi Ci niebezpieczeństwo.
4. Pracownikom Fundacji nie wolno proponować innym ani samemu stosować używek ani innych
nielegalnych substancji.
5. Masz prawo być traktowany tak samo, jak inne dzieci.
6. Pracownicy mają obowiązek wysłuchać Cię i odpowiedzieć wyczerpująco na Twoje pytania.
7. Pracownicy Fundacji dbają o twoją prywatność. Nie wolno przekazywać im informacji o Tobie innym dorosłym ani dzieciom, z wyjątkiem Twoich rodziców lub opiekunów.
8. Pracownicy mogą się z Tobą kontaktować wyłącznie w czasie pracy i w związku z ich pracą. W razie potrzeby, pracownik Fundacji skontaktuje się z Twoimi rodzicami/opiekunami. Nie ma zgody na to, aby pracownik Fundacji nawiązywał z Tobą kontakt przez media społecznościowe.
9. Gdy pracownik podejrzewa, że Ty lub inne dziecko doświadcza przemocy, zadba o bezpieczeństwo i zawiadomi Zarząd Fundacji, a Zarząd odpowiednie instytucje oraz rodziców/opiekunów.
10. Wszyscy pracownicy placówki i inne osoby, które dowiedzą się o krzywdzeniu Ciebie lub innego dziecka, są zobowiązani do zachowania tych informacji w tajemnicy.
11. Pracownicy Fundacji czuwają nad Twoim bezpieczeństwem w sieci. Mogą oni monitorować Twoją aktywność w Internecie.
12. Fundacja chroni Twój wizerunek. Żadne zdjęcia oraz filmy z udziałem dzieci nie zostają umieszczone na stronie Fundacji oraz w mediach społecznościowych, bez zgody rodziców/opiekunów.
Co możesz zrobić, żebyś ty i inni czuli się dobrze w Fundacji
Szanuj inne dzieci i traktuj je z sympatią.
2. Okazuj innym zainteresowanie i troskę.
3. Oferuj innym pomoc, jeśli jej potrzebują.
4. Bądź szczery i lojalny.
5. Słuchaj innych z uwagą.
6. W przypadku zaobserwowania lub doświadczenia przemocy ze strony innych, zgłoś to pracownikowi Fundacji.
7. Nie okazuj innym wyższości. Nie wolno Ci zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać innych dzieci.
8. Nie narzucaj swojego towarzystwa na siłę.
9. Podczas zajęć organizowanych przez Fundację nie wolno Ci utrwalać wizerunku innego dziecka (np. poprzez nagrywanie głosu, filmowanie, fotografowanie), ani udostępniać go w jakikolwiek sposób bez zgody jego rodziców lub prawnych opiekunów.
10. Nie wolno Ci utrwalać wizerunku żadnego pracownika Fundacji ani udostępniać go w jakikolwie sposób bez jego zgody.
11. Nie wolno Ci stosować przemocy wobec innych dzieci (w tym słownej i fizycznej) w jakiejkolwiek formie (bezpośrednio bądź za pośrednictwem mediów elektronicznych).
12. Nie wolno Ci zachowywać się w obecności innych dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje to na przykład używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
13. Nie wolno Ci proponować innym ani samemu stosować używek ani innych nielegalnych substancji.
14. Dbaj o swoje bezpieczeństwo w sieci. Nie podawaj swoich danych w Internecie i zgłaszaj każdą sytuację, gdy spotkasz się tam z przemocą.
Gdzie znajdziesz pomoc
Jeśli doświadczasz przemocy (lub byłeś jej świadkiem), możesz się zwrócić do wybranego
pracownika Fundacji.
1. Jeśli doświadczasz przemocy (lub byłeś jej świadkiem), możesz się zwrócić do wybranego
pracownika Fundacji.
2. Pracownicy Fundacji podejmą szereg działań, w zależności od sytuacji będzie to, np. rozmowa z Twoimi rodzicami, powiadomienie odpowiednich instytucji. 3. Możesz też zadzwonić na poniższe nr telefonów:
- Dziecięcy telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka 800 12 12 12